Monday 31 October 2011

PROBLEM BASED LEARNING (AKTIVITI)

Kumpulan saya telah diedarkan satu soalan iaitu:
The question is: Which roommate should pay more, Miss Long-Hair or Miss Physics? How much extra?

Kumpulan saya telah mengatasi soalan ini menggunakan kaedah di tajuk Problem Based Learning. Sbenarnya banyak yang dapat kami belajar, contohnya kami banyak mengaitkan situasi yang digambarkan kepada situasi sebenar. Contohnya antara yang disebut dalam teks ialah hair dryer, televisyen, lampu dan lain-lain lagi. Namuan, kumpulan kami menambah lagi seperti water heater, kipas, lampu yang duggunakan (jenis lampu kerana terdapat perbezaan dari segi Watt), dan Astro! Melalui kaedah (saya terus ke Langkah 7, Refleksi) ini kami dapat belajar supaya lebih menjimat,  cara hidup yang sesuai (sekali lagi, perlu lebih jimat!, Beli barangan yang tidak menggunakan Watt yang tinggi), nilai-nilai moral (jangan menuduh orang tanpa bukti) dan meningkatkan kemahiran-kemahiran seperti komunikasi, bersabar, kepimpinana, dan banyak lagi, kemudiannya mengaitkan pengetahuan yang diperolehi kepada situasi sebenar (bagaimana mengira bil elektrik).


Teks Problem Based Learning akan saya paparkan di bawah tajuk Teks Problem Based Learning.

No comments:

Post a Comment